IT-AVDELNINGENS DOKUMENTATIONSWEB

swedish english

<Tillbaka till innehållsförteckning


Tipsa en användare om sidan

Sök bland manualerna i denna grupp:

En översikt av aktuella funktioner tillgängliga i Chalmers Connect

Beskrivning av de nuvarande olika funktionerna i Chalmers Connect. Dessa kan utan förvarning komma att ändras eller bytas ut mot andra funktioner som vi bedömer har större värde för slutkund.

Mail Support

En funktion som automatiskt genererar ett mail som innehåller grundläggande information från början. Användarnamn, datornamn, IP-nummer, Mac adress, storlek/kvarvarande plats på disk, tid för senaste omstart av systemet och slutligen den exakta versionen av operativsystemet. Denna information samlas in för att det ska bli färre generella frågor av supporten vid ett supportärende där någon av denna information kan vara användbar och kan förkorta ärendets tid vilket leder till snabbare hjälp för slutkund i dessa fall.

Software Center

En plats där tillgängliga programvaror som finns paketerade för Chalmersanställda går att klicka på, för automatisk nerladdning och installation på datorn. I denna lista läggs det till, byts ut samt version uppdateras programvaror löpande under hela året. Saknar man en programvara man tycker borde finnas här då den används av ett större antal personer (fler än 5 på Chalmers minimum) kan man ta upp detta med sin beställare så kan det ses över om det skulle vara lämpligt att lägga till i framtiden.

Information

En hemsida för information och FAQ där man själv kan hitta en stor del information om både hur man kommer igång med en ny dator och även hur man exempelvis kopplar upp sig mot eduroam. Det är rekommenderat att spendera en stund för att ögna igenom denna information för att se om man kan få matnyttig information men även ett hum om vad för information man kan hitta här vid senare behov.

Show Computerinfo

För den som är mer ingående intresserad av detaljer på sin dator. Exempelvis ges information om biosversion, alla hårddiskar, nätverk, operativsystemet, program med autostart och slutligen en lista på alla processer som datorn kör för närvarande. Kan vara av intresse om man letar efter en anledning till att datorn är långsam eller kanske beter sig underligt. Även tänkt att kunna användas för tekniker som hjälper en användare med dator för att snabbt få ut just denna information på samma ställe.

Add Printer

En genväg dit alla printers som är allmänt tillgängliga att användas av chalmersanställda finns. Sökfunktion i övre högra hörnet gör att man lätt kan hitta ”sin” skrivare eller en skrivare som är nära den plats man sitter. Sedan är det bara att dubbelklicka på den skrivare man vill lägga till sin dator, för att sedan kunna välja den och använda för sin utskrift omgående.

My Areas

Folder som innehåller alla nätverks share för inloggad användare. Den listar både personliga och gemensamma nätverksdiskar som man har rättigheter att komma åt. Man kan sedan via filhanteraren enkelt klicka sig vidare till önskad disk.

Team Viewer

Ibland behöver supporten ta över kontrollen av din dator. Då är det främst denna programvara vi använder. Om den startas finns det ett ID nummer samt ett Password som båda måste ges till den supporttekniker som ska hjälpa till med att titta på datorn. Dessutom behöver användaren ”acceptera” uppkopplingen för att visa skärmen för tekniken. Om ingen är inloggade på datorn kan en tekniker koppla upp sig mot datorn med sitt eget konto, för att felsöka. I detta fall behöver ej kund varken delge ID, password eller acceptera uppkopplingen. Detta då det ej sker mot användarens privata konto.

Clean up files

Ett verktyg för att rensa filer på datorn som ej längre behövs. Det är gamla antivirus definitioner, temp internet filer, error reports med mera, som ej bör vara av direkt värde för användaren och därmed kan rensas för att skapa mer utrymme på datorn.

Tipsa en användare eller kollega!

Enter value: Captcha

Om du vill tipsa en kollega om den här sidan, fyll i captchan ovan för att komma fram till e-post formuläret.