IT-AVDELNINGENS DOKUMENTATIONSWEB



bara it.portal.chalmers.se

swedish english

<Tillbaka till innehållsförteckning


Tipsa en användare om sidan

Sök bland manualerna i denna grupp:

Hur man använder Zoom

Chalmers Zoom-installation går via SUNET (Swedish University computer Network) och den är därmed skild från den publika Zoom lösningen (Zoom cloud). Läs mer om Säkerheten i zoom

Starta Zoom på din dator och klicka på kugghjulet.

Klicka på View More Settings.

Logga in med ditt ChalmersID och lösenord.

Väl inloggad kommer du till din profil.

I den vänstra menyn finner du; Profile, Meetings, Webinars, Settings, Account Profile & Reports.
Under Settings finns ett par viktiga inställningar att göra:

Schedule Meeting
In Meeting (Basic)
In Meeting (Advanced)

Möten som schemaläggs kommer att bli inaktuella efter 30 dagar efter det schemalagda datumet. Om du startar om samma möte, förlängs giltighetstiden med ytterligare 30 dagar.

I Zoom applikation, klicka på Meetings för att se dina kommande eller avslutade möten.

Klicka på pilen för att öppna inställningarna för ljud/mikrofon. I början av mötet kan du behöva klicka på Join Audio för att aktivera mikrofonen/högtalare. På likande sätt gäller även för video.

Observera: Om ni använder en gemensam mikrofon/högtalare är det viktigt att stänga av datorns mikrofon/högtalare för att undvika rundgång.


Du kan skapa separata rum för för interna beslut utan att behöva lämna mötet. Skapa rummet manuellt och tilldela deltagarna rummen du har skapat.


Begränsa åtkomsten för samtliga deltagare så de inte kan dela innehåll, chatta eller byta namn under mötet.


Dela innehållet från din egna dator till övriga deltagare. Här kan du även dela ljud från din egna dator, klicka på Advanced.


Klicka på för att stänga ljudet för deltagarna i samband med när man ansluter sig till mötet, stäng av Chime ljudet m.m.

Om du klickar på Manage Participants och klickar på More så får du följande alternativ. Klicka på de tre punkterna i nedre högerkant får du ytterligare alternativ.

Med Spotlight Video blir du alltid synlig på allas deltagares skärmar oavsett om någon annan pratar.


Under en presentation och om man använder sig av PowerPoint
Högerklicka och välj Pointer Options.

Som deltagare finns ett flertal ikoner som kan vara lämpliga att använda utan att behöva störa den som håller i presentationen.

Symboliserar att det är dags för en kopp kaffe.

Räck upp handen för att säga något.

Klappa händerna efter avslutad presentation.

Tipsa en användare eller kollega!

Enter value: Captcha

Om du vill tipsa en kollega om den här sidan, fyll i captchan ovan för att komma fram till e-post formuläret.