IT-AVDELNINGENS DOKUMENTATIONSWEB

swedish english

<Tillbaka till innehållsförteckning


Tipsa en användare om sidan

Sök bland manualerna i denna grupp:

SUNET Mailfilter - Windows CDA

Innehållsindex:

Introduktion

På Chalmers har vi ett mailfilter som levereras av SUNET. Syftet är att filtrera inkommande e-post från virus, phishing och spam innan de når Chalmers mailservrar. SUNET Mailfilter bygger på programmet CanIt-Domain-PRO från Roaring Penguin Software Inc.

Mer information om phishing, spam och virus finns att läsa på Chalmers Insidan: http://www.chalmers.se/insidan/SV/arbetsredskap/it/it-sakerhet/hot-och-problem

Hur fungerar det?

SUNETs Mailfilter fungerar som ett extra lager innan e-posten når Chalmers egna mailservrar. All inkommande e-post kommer först till mailfiltret. Där ger mailfiltret e-posten spam-poäng och lägger till detta som dold info i e-posten. Därefter skickas de vidare till Chalmers mailservrar. De sorteras sedan till antingen inboxen eller skräppostmappen (Junk Email) baserat på den info SUNETs Mailfilter lade till initialt.

Inloggning och inställningar som kan vara bra att känna till

SUNETs Mailfilter är ett kraftfullt verktyg med många inställningsmöjligheter. Standardinställningarna skall vara tillräckliga och i de flesta fall finns inget behov av att ändra eller justera dessa. Ibland kan dock behov dyka upp, och det är de mer vanligt förekommande vi kommer ta upp.

Inloggning till webbgränssnitt

För att komma åt mailfiltrets inställningar behöver man gå till webbadressen https://mailfilter.sunet.se/ Klicka på Login using SWAMID för att logga in med ditt CID (Chalmers ID).

Skriv in Chalmers och välj detta i listan. Klicka på Login and use Forever, och sedan den gröna knappen Yes I am Sure – Use Forever.

Nu kommer den vanliga Chalmers-inloggningen upp. Skriv in ditt CID och ditt vanliga Chalmers-lösenord. Använder du webbläsaren Internet Explorer, Safari eller Edge och har en CDA-dator kan du bara klicka på Sign In utan att fylla i ovan information. Fungerar även på Firefox med ändrad inställning.

Hemskärm, svart- och vitlistning av epost-adresser

När du väl är inloggad kommer du att hamna på ovan sida. Detta är webbgränssnittets startsida för SUNETs Mailfilter.

På startsidan finner man även funktionen My Filter. Här kan du snabbt lägga till så kallad vit- eller svartlistning av epost-adresser. I ovan exempel lägger vi till en adress som vi vill vitlista (Always accept mail from…), det vill säga att alltid acceptera inkommande mail från adressen ifråga oavsett hur mailfiltret tolkar inkommande mail från den adressen.

Vill man svartlista en epost-adress väljer man Always reject mail from… - skriver in epost-adressen och trycker på Add.

Accept and Reject List är en sorts genväg och förenklad variant av de inställningar man hittar under Rules – Senders i menyn. Alla epost-adresser som man lägger till i Accept and Reject List hittas även via Rules – Senders.

När man lägger till en epost-adress kommer följande gröna ruta upp som bekräftar att epost-adressen är tillagd. I detta fall har vi lagt till epost-adressen very_bad@test.com som en svartlistad epost-adress.

Går man in i Rules i menyn och klickar sedan på Senders får man upp följande sida. Här syns samtliga adresser man har lagt till via i Accept and Reject List på startsidan.

För varje tillagd adress man lagt till man kan även klicka ner menyn under Action och få lite olika val. Här kan du exempelvis ta bort epost-adressen. Du kan även låta mailfiltret inspektera samtliga mail från epost-adressen i fråga och låta SUNETs Mailfilter tagga/markera de mail som den tycker ser ut som spam.

Under menyvalet Rules finns även fler inställningar. Här kan du exempelvis svartlista flera epost-adresser på en och samma gång. Du kan svartlista en hel domän, mail skickade från ett specifikt nätverk och till och med mail skickade från specifika länder. Det är dock mycket sällan man behöver ta till sådana drastiska åtgärder.

Plug-in till Outlook och träning av mailfiltret

SUNETs mailfilter har från början hög förmåga att avgöra vad som är skräppost och vad som ej är skräppost. Självklart kan en del spam slinka igenom och hamna i Inkorgen ändå, så kallade ”false negatives”. I det här läget kan man själv markera vad som skall klassas som spam och inte spam. Man kan göra detta antingen genom ett plug-in (insticksprogram) till Outlook för Windows eller i webbgränssnittet. Här går vi igenom hur man gör det via insticksprogrammet till Outlook för Windows.

Insticksprogram till Outlook för Windows – hur det fungerar

Samtliga med Windows CDA har insticksprogrammet (Outlook-plugin för SUNET Mailfilter) installerat som standard.

När insticksprogrammet är installerat kommer tre knappar dyka upp under fliken Home i din Outlook-klient. Med dessa knappar kan träna mailfiltret och vikta de mail som har hamnat i din Inkorg.

Man får tre knappar med olika val:

  • Spam – Vikta markerat mail som spam. Om ett nytt mail kommer från samma avsändare är det högre sannolikhet att det mailet nästa gång markeras som spam direkt och hamnar i mailboxen för Spam.
  • Non-spam – Vikta markerat mail som icke-spam. Ett mail som har hamnat i mailboxen för Spam kan rapporteras som Non-Spam. Om ett nytt mail kommer från samma avsändare är sannolikheten högre att det mailet hamnar i din Inbox.
  • Forget – Tryck på denna för att få mailfiltret glömma bort all viktning det har lärt sig. Det innebär att det här mailet kommer att neutraliseras och inte betraktas som spam i statistiken, även om mailet i sig har blivit klassas som spam.

Tipsa en användare eller kollega!

Enter value: Captcha

Om du vill tipsa en kollega om den här sidan, fyll i captchan ovan för att komma fram till e-post formuläret.