<Tillbaka till innehållsförteckning
Tipsa en användare om sidan
Sök bland manualerna i denna grupp:
Zoom - Main guide and general info
Innehåll:
- Allmänt
- Vem kan använda Chalmers Zoom?
- Login
- Support
- Licenser och kostnad
- Installera Zoom
- Hur man använder Zoom
- Testa att det fungerar
- Extra information
- Se även
Denna guide är en del i en serie guider om Zoom
- Zoom - Main guide and general info
- Zoom FAQ - Vanliga frågor och svar.
- Zoom Säkerhetsråd
- Zoom Webbinarier
Allmänt
Zoom är en videokonferens och e-mötetjänst som kan användas som en fristående applikation på en dator, smartphone eller surfplatta eller direkt i en webbläsare.
Alla Zoom-konton har en licens för möten upp till 300 personer samt obegränsad tid för ett möte.
Kontakta IT-support för ytterligare tjänster:
- Licens för möten upp till 500 personer är tillgängliga
- Licens för webbseminarier upp till 500 personer är tillgängliga
- Det är möjligt att skapa permanenta virtuella rum.
Vem kan använda Chalmers Zoom?
Zoomkonton tillhandahålls för personal och studenter. Gäster utanför vår organisation kan bjudas in av vem som helst med ett (Chalmers) Zoom-konto.
Login
The first time you use Zoom you MUST login on the web page to get a license.
Login via en Webbläsare
Använd INTE //zoom.us |
Login i Zoom appen.
|
Om du blir uppmanad att aktivera ditt konto måste du använda den länk som skickas till din Chalmers-mail.
Login för gäster
Mötet måste vara öppet för anonym inloggning eller så måste konton för icke-Chalmers-personer vara förlistat som tillåtet.
Support
Om du behöver teknisk support titta på Zoom Support Center och sök bland de olika artiklarna och videorna efter hjälp. Länkar till chatt och andra typer av support finns där.
Information och hjälp om hur man använder systemet tillhandahålls av Zoom.
Chalmers IT-support hjälper till med inloggningsproblem och bokning av webbinarlicenser.
Speciell hjälp kan ges vid disputationer - mail disputationsstod@chalmers.se för att kontrollera tillgängligheten
Licenser och kostnad
Zoom tillhandahålls från IT-avdelningen utan kostnad
- Personal och Studenter vid Chalmers får en Full Zoom licens i Chalmers Zoom (möten med 300 deltagare, ingen tidsgräns).
- GU-studenter som läser kurser på Chalmers får en Basic Licens i Chalmers Zoom.
- Studenter med tillfälligt förlängda konton får också endast Basic.
- Personal kan begära en Large Meeting licens (500 deltagare istf 300).
- För webbseminarier tillhandahåller vi en licens utan kostnad för webbseminariets dagar och även för testning. Kontakta IT-support för att boka en licens minst tio dagar i förväg.
- En permanent webbinarlicens kan tillhandahållas till kostnad. Kontakta oss för mer information.
We sometimes need to reclaim licenses - see Reset of Zoom licenses to Basic and how to get your license back.
Installera zoom
Det är möjligt att använda Zoom, utan att installera en app, via en webbläsare, men begränsningen är att du inte kan dela din skärm och ditt material.
'OBS' För CDA-datorer, installera den version som tillhandahålls av IT-avdelningen.
- CDA Windows installeras från Software Center.
- CDA Mac installeras enligt Installera förkonfigurerade applikationer i CDA macOS.
- CDA Linux har Zoom förinstallerat. Om inte, måste operativsystemet uppgraderas.
- För de system som inte supportas av IT-avdelningen, hittar man nedladdningar här:https://zoom.us/download
Hur man använder Zoom
- Vi har några korta videoinstruktioner för hur du använder Zoom (klicka på bilden)
- Getting started - Allt du behöver veta för att komma igång.
- Live Training Webinars Webbseminarier för utbildning
- Hur man går med i ett möte (videoguide)
- Zoom Support Center - Info om ljud, video, möten, webbinar, etc.
- *Hur man schmalägger ett Zoom möte
- Guide till digitala disputationer
CDA Linux:
För att starta Zoom på en CDA-Linux, skriv zoom i ett terminalfönster.
Om man deltar i ett möte via webbläsare så kan förbindelsen gå via servar utanför EU som inte uppfyller kraven i GDPR. Använd Zoom-appen om detta inte är acceptabelt för samtliga deltagare i ett möte.
Testa att det fungerar
Om du just har installerat programmet eller om du vill se till att allt är ok innan du går på ett möte kan du:
- Gå med i ett testmöte för att testa din anslutning, ljud och video.
- Öppna också ditt konto och se till att din licens är listad som "ON PREM" eller "LICENSED" - om inte har du inte aktiverat ditt zoomkonto korrekt, förmodligen genom att inte använda rätt inloggningsmetod.
Specialinformation:
- Inspelning av möten på servern är för tillfället inte möjligt. Uppfyller inte GDPR
- Det går inte att ansluta med Skype. Funktionen är under avveckling hos Zoom och vi har inte tillgång till den
Vanliga frågor
Se även:
- Översikt över Distansmöten på Chalmers
- Arbeta på distans på Chalmers
- Zoom i dina Chalmersstudier (för studenter)
- Anvisningar för digitala disputationer
- Är zoom verkligen säkert?
Externa källor:
Tipsa en användare eller kollega!
Om du vill tipsa en kollega om den här sidan, fyll i captchan ovan för att komma fram till e-post formuläret.