IT-AVDELNINGENS DOKUMENTATIONSWEB



bara it.portal.chalmers.se

swedish english

<Tillbaka till innehållsförteckning


Tipsa en användare om sidan

Sök bland manualerna i denna grupp:

Zoom FAQ

Här har vi samlat vanliga frågor vi fått från användare på Chalmers.

Innehåll:

Denna guide är en del i en serie guider om Zoom

Denna FAQ besvarar endast de vanligaste frågorna på Chalmers och saker som är unika för Chalmers.

Din huvudsakliga källa till information är Zoom Help Center

Allmänna frågor

Det går inte att spela in?
  • Du kan spela in mötet lokalt på din dator. Inspelning i molnet är f.n. inte tillgängligt.
GDPR - Vad behöver man tänka på när man t.ex. spelar in ett möteÖ
Många påstår att Zoom är osäkert.
  • Säkerställ att du har konfigurerat ditt möte enligt the recommendations för att slipp oinbjudna deltagare och "Zoom bombning".
  • Den version som används av Chalmers är inte berörd av de säkerhetsproblem som belystes i media under april 2020. Se mera på vårt intranät: Security in Zoom
  • Information från NorduNet: Security considerations for Zoom.
  • Kontrollera att du använder den senaste versionen av Zoom.
Jag får bara Zoom Basic, dvs mina möten är 40 minuter.
eller
Mina möteslänkar heter https://zoom.us/j/3... istället för https://chalmers.zoom.us/j/3...

Om du plötsligt får en Basic-licens - logga ut och logga in igen

"xxx is not a paid user"
Riktig licens saknas för denna person. Personen måste logga in i Chalmers Zoom igen. Se Zoom Licenses Reset för hur du får en ny licens.
Jag borde väl kunna ansluta via Skype?
  • Skype connect är avstängt eftersom anslutningen går via servrar i Nord-amerika vilket inte är förenligt med GDPR. Skype connect är därför inte tillgängligt och kommer inte att bli tillgängligt i framtiden.
Jag kan inte streama till Youtube eller Facebook

Denna tjänst stöds inte tekniskt i den levererade lösningen.

Jag vill ansluta till mötet via webbläsare.
  • Anslutning via webbläsare är inte tillåten eftersom detta kan bryta GDPR (anslutningen går externt EU).
Företaget Xxx tillåter inte (eller har blockerat) Zoom - hur skall vi göra
  • Det går att ansluta med en vanlig telefon (ringa in till mötet. Endast ljud). För att kunna presentera i mötet krävs dock Zoom appen.

Jag vill aktivera en plug-in.
Jag vill koppla Zoom till ett annat system.
  • Vi kan ansluta externa system via API-nycklar OM kopplingen bedöms kunna göras utan att annan användning riskerar att störas och OM den som tillhandahåller tjänsten har ett Personuppgiftsbiträdesavtal med Chalmers, detta pga GDPR.

Konton

Kan man ansluta anonymt?
  • När man öppna en Zoom möteslänk, klicka istället på "join meeting" istället för "sign in". Därefter anger men mötets ID och en "visningsnamn" (det namn man vill använda). Se mera på Joining a Meeting (Zoom support pages).
I mina inställningar står det Account Owner fredrik.nystrom@chalmers.se
  • Korrekt. Fredrik är den person på Chalmers som äger tjänsten. Detta är inte relaterat till ditt personliga konto, du är du själv.

Jag har skapat ett Chalmers Email Zoom konto på //zoom.us
  • Om en användare skapar ett konto med en Chalmers mailadress (typ CID@student.chalmers.se) direkt på zoom.us, måste detta konto raderas. Alla Chalmers Zoom konton skapas automatsikt när man loggar in på Chalmers egen Zoom första gången på https://chalmers.zoom.us/
Om ditt konto måste skapas om:

Zoom FAQ för Studenter (separat sida)

Möten

Det går inte att göra inspelningar?
Jag har skapat ett möte. Kan jag göra om det till ett Webbinar?
Kan en person schemalägga två samtidiga möten?
Nej, bara ett möte kan vara aktivt åt gången. Skall man ha två samtidiga möten måste ett av dessa schemaläggas av en annan person.

Skapa ett möte

Varför måste jag bestämma om deltagarna skall ansluta med mikrofonen avstängd eller inte?
  • Detta är bara den önskade grundinställningen för deltagaren. Deltagaren kan själv ända detta före denne ansluter till mötet men också även efter att mötet har börjat. För större möten rekommenderas att både mikrofon och video är initiallt avstängt när man ansluter till mötet.
Måste man skapa break-out rooms i förväg?
  • Nej, man kan skapa dessa när som helst.
Är det bättre att skapa mötet i Outlook eller i Zoom?
  • Vi rekommenderar att man gör det i Zoom. Outlook tillhandahåller bara begränsade inställningsmöjligheter, men det är enkelt och är okej för mindre möten. Oavsett vilken metod man väljer så kan man senare ändra inställningarna via Zoom.
Skapa Zoom möte -knapp saknas i min Outlook

Webinarier

Frågor relaterade till licenser

Hur många licenser har Chalmers?
  • Vi har för närvarande 50 licenser för Webinars upp till 500 deltagare. Licenser delas ut för de dagar som behövs och återgår när webinariet är över.
  • Reservera en licens för ditt webinar i god tid så att du säkert får en licens till ditt webbinar. Maila in din begäran till IT Avdelningen.
Kan jag hålla ett webbinar med mer än 500 deltagare?
  • Kontakta IT avdelningen (så tidigt som möjligt) för att diskutera dettta.
Kan en webinarlicens ges till en icke-Chalmers person, exvis en gästföreläsare?
  • Nej, licenser kan enbart ges till personer med ett CID.
Behöver jag flera licenser om jag skall hålla flera webinarier?
Du behöver en license. Personen med licensen kan arrangera flera icke överlappande webbinartillfällen. Webbinarierna får inte överlappa varandra tidsmässigt.
Vi skall hålla två (eller flera) webinarier samtidigt, kan jag få 2 licenser?
  • Om du skall ha flera samtidiga webinairer så måste det finnas en unik person med en licens för varje webinar. En person kan bara ha en licens.
Kan en person schemalägga två samtidiga webbinarier?
Nej, bara ett möte kan vara aktivt åt gången. Skall man ha två samtidiga möten (eller webbinarier) måste ett av dessa läggas in av en annan person.
Måste den personen som har licensen deltaga i webinariet?
  • Nej. Denna person behöver bara skapa och ställa in mötet (i förväg). Han/Hon behöver inte deltaga i webinariet
Kan den person som har licensen deltaga i ett annat webinarium?
  • Ja.
Kan vi få assistans av en tekniker från IT-avdelningen under själva webbinariet?
  • Vi har begränsat med resruser för detta. Rekommenderar att du kontaktar IT Support och kollar om det finns möjlighet. För disputationer har vi speciellt stöd, maila (i god tid) till disputationsstod@chalmers.se för att få hjälp

Hålla objudna gäster ute från mötet

Vad är Only authenticated users can join?
  • Detta är ett bra sätt att hålla störande element ute från mötet. Genom att lägga til ett extra steg som deltagarna måste göra innan de kan ansluta tull mötet, blir det mycket svårare för oönskade personer att komma in på mötet.
Måste jag manuellt släppa in deltagare?
  • Nej, men det är en av de lösningar som erbjuds.

Det finns många olika nivåer av säkerhet tillgängliga, detta är en ungefärlig lista (i ordning)-

  • None at all. Inte rekommenderat
  • Registration required. Länken för att ansluta till mötet mailas individuellt till varje person, detta säkerställer att det är en fungerande emailadress.
  • Password hidden in link. Tillräckligt bra för de flesta tillfällen så länge länken inte publiceras allmänt.
  • Password must be given separately. Bättre säkerhet, men deltagaren måste mata in detta manuellt.
  • Waiting room. Nya deltagare placeras i ett väntrum innan den/de som håller i mötet släpper in deltagaren. Mest säkert men är knappast möljigt vid hundratals deltagare.
Se Zoom Security Considerations för mera information.

Övrigt

Det går inte att göra inspelningar?
Jag har skapat ett möte. Kan jag göra om det till ett Webbinar?
Är det säkert att Zoom fungerar för stora möten? Har större möten större risk för problem=?
  • Det finns alltid risk för tekniska problem men detta är då relaterat till den individuella datorn eller till serveranslutningen. Om det är ett möte eller webbinar för 10 eller 1000 personer spelar ingen roll.
Går det att stänga av någons mikrofon?
  • Deltagare i ett webbinar kan inte använda mikrofonen förrän de erbjuds att göra detta av webinariet vär(-ar).
Kan vi radera chatt-meddelande som är olämpliga?
  • Nej, men normalt så tillåter man att deltagare endast kan skicka meddelande till värdarna eller paneldeltagarna vilka i sin tur kan välja vilka meddelanden som visas publikt.

Fel och problem

Datorn krashar när man startar Zoom (windows 10).
  • Drivrutinerna för kameran måste uppdateras:
Starta Windows Update (Skriv "update" i sökrutan). Klicka på 'Check for updates' eller tryck på Return/Enter.
I 'Check for updates´ fönstret: Eventuellt måste du klicka på "Check for updates from Microsoft updates" även om det står 'You're up to date' (Detta kan heta lite olika i olika versioner av Windows, exvis "View optional updates").
Installera uppdateringarna
Starta om datorn
Kontakta IT-support om detta inte hjälper (Ring helst).

Se även

Tipsa en användare eller kollega!

Enter value: Captcha

Om du vill tipsa en kollega om den här sidan, fyll i captchan ovan för att komma fram till e-post formuläret.